Linkbuilding voor meer kwalitatieve websitebezoekers

Veel mensen krijgen bij de term linkbuilding een zure smaak in hun mond. Linkbuilding is toch het kopen en het kunstmatig verkrijgen van links naar je website toe? We snappen deze reactie, want zo was het vroeger ook. Inmiddels is linkbuilding, mede door Google, flink veranderd. Kunstmatige en niet relevante links worden afgestraft. Goede en relevante links worden beloond. Wij vertellen je in het kort hoe je aan de juiste linkbuilding kunt doen.

Waarom linkbuilding?

Waarom begin je als bedrijf met linkbuilding? Kort gezegd zijn er twee voordelen met linkbuilding te behalen:

  • Er komen meer bezoekers op je website.
  • Je komt hoger in de zoekresultaten van Google.

Tegenwoordig wordt het afgeraden om links zomaar te verkrijgen of te kopen, je moet deze links verdienen. Maar hoe verdien je deze links? Door goede, inhoudelijke, relevante en interessante content op je website te plaatsen. Omdat deze content zo interessant is, willen andere websites er graag naar linken. En hoe meer (goede) websites linken naar jouw website hoe groter de kans is dat Google dat waardeert.

Alles draait om kwaliteit

Vroeger was het met name belangrijk om veel links naar je website te hebben. Google zag dat toentertijd als een teken dat jij een interessante website onderhield. Inmiddels is de kwantiteit veel minder van belang. Want veel van die links waren immers gekocht. Zoals we eerder schreven gaat het nu met name om de kwaliteit van de links die naar jouw website verwijzen. De kwaliteit wordt onder andere bepaald door de volgende factoren:

  • De waardering van de website die naar jou linkt. Hoe beter die website wordt gewaardeerd, hoe hoger de waardering voor jouw website.
  • De relevantie van de link naar jouw website. Als deze afkomstig is van een website die over hetzelfde onderwerp gaat als jouw website dan wordt dit hoger gewaardeerd.

Hoe krijg je meer links naar je website?

Er zijn veel manieren om meer links naar jouw website te krijgen. We geven je een aantal eenvoudige tips:

  • Maak relevante content. Veel bedrijven zien hier tegenop. Want hoe maak je relevante content en hoe zorg je ervoor dat het zo min mogelijk tijd gaat kosten?
    • Maak een top-5, 6 of 20 met hierin tips over een onderwerp waar je veel van af weet.
    • Jouw bedrijf zit vol met experts op hun vakgebied. Vraag hen om een onderwerp dat ze vaak tegenkomen te beschrijven, persoonlijk en relevant.
    • Laat jezelf of een van je medewerkers interview over een interessant onderwerp.
    • Huur een specialist in die interessante teksten voor jouw bedrijf schrijft.
  • Doe een zoekwoordenanalyse. Welke zoekwoorden zijn relevant voor jouw bedrijf en welke scoren het beste in Google?
  • Zorg dat je actief bent op relevante forums. Doe actief mee op een forum en geef regelmatig inhoudelijk antwoord op vragen (inclusief een relevante link naar jouw website waar het probleem wordt besproken).
  • Ga een samenwerking aan met voor jouw bedrijf relevante websites en blogs.
  • Bekijk de content van je concurrenten en zorg ervoor dat jij beter doet dan zij.
  • Maak gebruik van social media en ga op zoek naar invloedrijke mensen op het web die iets voor je kunnen betekenen.

Meer weten over linkbuilding?

Dibbadoo beantwoordt jouw vragen over linkbuilding met alle liefde. Ook kunnen we jou helpen jouw linkbuilding een boost te geven.