Google ranking, wat is dat nou precies?
Als je bezig bent met de website van je bedrijf is de kans groot dat er allerlei termen je om de oren vliegen. Denk eens aan responsive, seo, hosting, header en cache. Maar ook Google ranking is best een vaag begrip, toch? Daarom leggen we graag uit wat dit betekent en hoe je dit kunt beïnvloeden.
Het begrip Google ranking klinkt ingewikkelder dan het is. Het betekent niet meer en niet minder dan je positie in de Google-zoekmachine. Als je in Google zoekt naar bijvoorbeeld zoekmachineoptimalisatie, verschijnt er een hele lijst aan sites. De eerste websites betalen om bovenaan te staan, daarna verschijnt de rankinglijst met organische zoekresultaten. Dus websites die niet betalen om bovenaan te staan, maar juist goed zijn geoptimaliseerd voor de zoekmachine.
Hoe kom ik hoger in de Google ranking?
Als je bezoekers tevreden zijn over jouw website, dan is Google dat ook. Maar hoe weet je nou dat je bezoekers je website goed vinden en hoe Google daarvan op de hoogte komt? We leggen een aantal belangrijke stappen uit. Let op: dit zijn niet alle stappen, maar wel belangrijke acties om vanaf vandaag mee aan de slag te gaan!
- Beantwoord de vraag van je klant: De inhoud van jouw website moet de vraag van je klant beantwoorden. Je moet weten waar ze op zoeken. Heb je een website over wasmachines? Dan zoekt iemand bijvoorbeeld op ‘goedkope wasmachine kopen’. Diegene die zoekt, wil weten waar hij goedkope wasmachines kan kopen. Die vraag moet jij dus met jouw website beantwoorden. Je kunt bijvoorbeeld één webpagina wijden aan het kopen van goedkope wasmachines. Sta dus stil bij de termen die jouw bezoekers intypen in Google. Je zou ook een onderzoekje kunnen houden onder jouw websitebezoekers. Hoe zijn ze op jouw website terechtgekomen? Waar zijn ze naar op zoek? Misschien levert dit wel interessante informatie op.
- Goede gebruikservaring: Teksten die vol staan met fouten, die niet leesbaar zijn of die op iedere pagina hetzelfde zijn, zorgen voor frustratie bij de bezoeker. Dit merkt Google ook. Daarom is het slim om te zorgen voor een goede gebruikservaring. Denk bijvoorbeeld aan een fijn lettertype en -grootte, tussenkopjes op je webpagina’s, belangrijke woorden dikdrukken, afbeeldingen gebruiken, unieke content op iedere webpagina en interne en externe links. Dit vindt Google allemaal erg leuk!
- Vertel het aan Google: Een fijne gebruikservaring voor een bezoeker is natuurlijk top, maar je moet de zoekmachine ook vertellen waar je website over gaat om hoger te scoren in de ranking. Dit doe je door een goed zoekwoord te gebruiken en dit op slimme plekken in je websiteteksten te plaatsen. Denk aan de paginatitel, URL, tussenkoppen, in de eerste alinea van je tekst en in de rest van de tekst. Let wel op dat je tekst leesbaar moet blijven voor je bezoeker en dat je voor iedere webpagina een ander zoekwoord gebruikt. Gebruikservaring gaat namelijk voor alles!
Hoe komen andere hoog in de google ranking?
Het klinkt allemaal best logisch en gemakkelijk, maar dat is het niet. Als het zo gemakkelijk was, stond iedereen wel bovenaan (al zou dat wel lastig zijn, want er kunnen maar een x-aantal pagina’s op de eerste zoekpagina van Google staan…). Zoek bijvoorbeeld eens op ‘zakelijk bloggen’, ‘online marketing’ of ‘de beste zakelijke laptops’. Je ziet na de betaalde websites (daar staat in het groen adv voor) een lijst met websites die goed scoren in Google. Kijk eens hoe zij het aan hebben gepakt. Wat kun jij daar van leren? Je zou hen bijvoorbeeld ook kunnen vragen hoe zij hoger zijn gekomen in de Google ranking. Wie weet willen ze je wel tips geven of zelfs helpen.
Heb je vragen over dit onderwerp? Of wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder! (link toevoegen: https://dibbadoo.nl/contact/)