Ondernemer van de maand mei: Robert Heijjer van Heijjer & Bleijenberg Belastingadviseurs
Belastingadvies: saai vakgebied met spannende verhalen
Robert Heijjer van Heijjer & Bleijenberg Belastingadviseurs wilde geen ‘flitsende website’. Want dat past niet bij het vak van belastingadvies. ‘Onze branche wordt gezien als saai. Zo ziet de buitenwereld dat. En dus moest onze website vooral niet te flitsend zijn.’ Een duidelijke en overzichtelijke site dus, zonder te veel fratsen.
Al Capone vergat zijn belastingaangifte
Dat mensen zijn vak saai vinden is onterecht, meent Heijjer. ‘Er zijn zoveel leuke verhalen te vertellen over belastingen.’ Hij noemt het voorbeeld van Al Capone, een beruchte Amerikaanse crimineel uit het begin van de vorige eeuw. ‘Die werd nergens voor gepakt, behalve toen bleek dat hij zijn belastingaangifte was vergeten. Dus belandde hij uiteindelijk in de bak vanwege belastingontduiking. ‘Was hij maar mijn klant geweest, dan had ik hem kunnen adviseren.’
Binnen de kaders van de wet
Met criminelen of belastingontduikers gaat Heijjer echter liever niet in zee. Maar hoe weet je of een potentiële klant het niet zo nauw neemt met de wet? ‘Daar kom je gauw genoeg achter. Als iemand aangeeft dat zijn laatste belastingaangifte in 1976 was, dan weet je dat er iets niet klopt.’ Heijjer werkt dus altijd binnen de kaders van de wet, maar schuwt de confrontatie met de belastingdienst niet. Dat hoort bij zijn vak, zegt hij. ‘Van een beetje ruzie met de fiscus lig ik niet wakker.’
Nieuwe website
Heijjer & Bleijenberg Belastingadviseurs hebben vooral bedrijven en vermogende particulieren in hun klantenbestand. Heijjer is blij met zijn nieuwe website, maar het werven van klanten gebeurt doorgaans via netwerken. ‘Het leeuwendeel van onze klanten komt uit ons eigen netwerk. Dat heb ik samen met mijn compagnon in de afgelopen 35 jaar opgebouwd. Netwerken is erg belangrijk in onze branche.
Leuke verhalen vertellen
Naast het werven vanuit bestaande netwerpen, organiseren Heijjer & Bleijenberg Belastingadviseurs regelmatig netwerkbijeenkomsten om een nieuw klantenbestand aan te boren. Heijjer: ‘Zo houden we binnenkort een lunchbijeenkomst samen met MKB-Amsterdam. Dat trekt een volle zaal met leuke ondernemers.’ De onderwerpen op zo’n bijeenkomst moeten wel licht van toon zijn, anders haken de toehoorders af. ‘Het onderwerp belastingen wint doorgaans niet de hoofdprijs op verjaardagen’, zegt Heijjer. ‘Daarom moet je de leuke verhalen vertellen. Al Capone komt zeker aan bod.’