Schrijf een vindbare webtekst voor je website

Jij hebt ons ook gevonden!

Lees hier hoe je een vindbare webtekst schrijft

Je website is technisch af. Nu de inhoud nog. Het maken van statische content voor je website is de eerste stap. Daarnaast kiezen bedrijven er steeds vaker voor om regelmatig blogs te plaatsen op hun site en in social media. Actuele content op je site levert immers meer relevant bezoek op. Maar hoe schrijf je een interessante webtekst? En hoe zorg je ervoor dat jouw artikel gelezen wordt?

Wat wil je bereiken?
Je kunt als een kip zonder kop beginnen met schrijven. Het is echter zinvoller om een plan te maken voor je begint. Stel, je verkoopt koffie online. Je hebt een prachtige website, maar nog veel te weinig bezoek. Je wil een wekelijks blog starten op je site. Maar voordat je begint, moet je bedenken wat het doel is van je blogteksten. Wat wil je bereiken? De koffieverkoper wil meer koffie verkopen. Dat wil hij bereiken door potentiële koffiekopers naar zijn webshop te lokken.

Bepaal je doelgroep
De volgende stap is het bepalen van je doelgroep. Wie wil je dat je blogs leest en vervolgens jouw koffie koopt? Je richt je op jonge, hoogopgeleide mensen in de randstad. Die spreek je op een andere manier aan dan dames van middelbare leeftijd. De doelgroep van de koffiewebshop is heel actief online, vooral op sociale media. Dáár moet je blog dus te vinden zijn. Delen dat artikel!

Hoe schrijf je een interessant en leesbaar verhaal?
Je tekst moet boeiend genoeg zijn om gelezen te worden. Een goede opbouw is daarom belangrijk. De essentie van het artikel moet in de eerste alinea staan. Hier moet ook een trigger staan om verder te lezen. Een spannende “quote” of een prikkelende vraag. “Weet je nog die keer dat we samen koffie dronken?” Dat zou een beginquote kunnen zijn van een romantisch koffieverhaal. Je wilt de bezoeker verleiden om verder te lezen. Het onderwerp moet de lezer – oftewel de zojuist bepaalde doelgroep – aanspreken. Alle koffiedrinkers die de koffieblog moeten lezen, hebben wel een romantisch koffiemoment waar ze aan terugdenken. Dat gevoel kun je weer oproepen. Als dat lukt, gaat je doelgroep het blog over jouw koffie zeker lezen!

vindbare-webteksten

Website pakket zoeken in Google

Hoe gaan mensen je artikel vinden?
Je hebt een interessant artikel over romantische koffiemomenten geschreven. Nu moet je ervoor zorgen dat jouw artikel wordt gevonden en gelezen. Vindbaarheid in zoekmachines is van essentieel belang. Voeg daarom altijd de voor jou relevante keywords toe. In de url, in de titel, subtitel en in de tekst zelf. Maar welke woorden gebruik je dan?

Welke keywords?
Keywords bepalen is niet heel ingewikkeld. Gebruik de woorden waar potentiële klanten op zoeken. Maak combinaties en bedenk waarin jij onderscheidend bent. Wil je je bijvoorbeeld in een periode totaal richten op ‘huishoudens in Haarlem’ en de ‘beleving van koffiemomenten’. Gebruik deze woorden in je zoekwoorden en in je tekst. Dat doe je niet alleen in je blog, maar ook op je website. In titels, in subtitels en in je call to action. Zó word je gevonden door mensen die interesse hebben in koffie in de gemeente Haarlem. Er zijn nog meer factoren die meespelen in je vindbaarheid. Zo is het belangrijk om de samenvatting van de blog (inclusief zoekwoorden) in je meta description te zetten. En meta tags te plaatsen, oftewel een opsomming van relevante zoekwoorden. Deze kun je in de backend van je website plaatsen.

Online PR
Google beoordeelt je website op relevantie. Een factor die sterk meetelt voor de ranking van je website in Google, is het aantal hyperlinks die je toevoegt. Dus links op jouw website naar andere sites en links binnen je website. Schrijf je een blog naar aanleiding van een interessant onderzoek over koffie, voeg dan dus ook een linkje naar dit onderzoek toe. En heb je eerder blogs geschreven die aan dit onderwerp raken, voeg die dan ook toe aan je nieuwe blog. Belangrijk naast goede content is ook de relevantie van je website voor andere sites. Zorg er dus ook voor dat andere website naar jou verwijzen. Doe je online PR!

Dit zijn een aantal factoren waar je veel profijt van kunt hebben. Veel succes! Heb je vragen, dan kun je natuurlijk altijd even bellen.