Terugkijken: De belangrijkste SEO updates van 2015

Ook in 2015 hebben wij weer veel SEO updates gezien. We delen graag nog één keer twee van de belangrijkste ontwikkelingen van het afgelopen jaar.

1. De introductie van RankBrain

De grootste verandering en update uit 2015 is toch wel de introductie van RankBrain. Zoals je misschien weet maakt Google’s algoritme gebruik van honderden ‘signalen’ om ervoor te zorgen dat jij vindt wat je zoekt. RankBrain is een nieuw signaal dat het afgelopen jaar is toegevoegd aan het grote algoritme. Het doel? Moeilijkere zoekopdrachten steeds beter te begrijpen.

Hoe werkt RankBrain dan precies?

Om uit te leggen hoe RankBrain precies werkt is het misschien goed om even terug te gaan naar de basis. Voorheen werden zoekresultaten gepresenteerd aan de hand van exact ingetypte zoekwoorden zoals ‘auto’ of gecombineerde woordcombinaties zoals ‘auto kopen’. Sinds de introductie van hummingbird in 2013 is de focus in het algortime al verplaatst van exacte zoekwoorden naar relevantie tussen zoekwoorden.

Het bepalen van die relevantie is een erg lastig proces. Zeker wanneer je een zoekterm intypt die nog nooit iemand heeft ingetypt. Om jou de juiste zoekresultaten voor te schotelen moet het algoritme eerst ‘leren’ wat de relevantie is tussen de verschillende woorden. Dit gebeurde al in een handmatig proces. Het RankBrain signaal werkt op een vergelijkbare manier met als enige verschil dat het gebruik maakt van vele automatische wiskundige processen waarmee het systeem zichzelf patronen en verbanden aanleert. RankBrain is daarmee dus een ‘zelflerend systeem’.

Hoe belangrijk is RankBrain?

Al in een paar maanden na de lancering is RankBrain het op één na belangrijkste signaal geworden binnen het algoritme van Google. Het zelflerende systeem wordt elke dag exponentieel ‘slimmer’ dus de ontwikkeling gaat ontzettend snel. Het is dus slechts een kwestie van tijd voordat wij zien hoe groot de impact is van RankBrain.

2. Gebruiksvriendelijke websites

We schreven al eerder een artikel over het belang van een responsive website. 2015 was het jaar waarin smartphone en tablet gebruik opnieuw met grote cijfers is gestegen. Een interessant feit is dat er het afgelopen jaar voor het eerst in de geschiedenis van het internet meer is gezocht via smartphones en tablets dan via desktop computers.

Vanwege deze trend heeft Google het afgelopen jaar dan ook de mobile friendly update uitgerold. Deze verandering hield in dat Google de ranking van jouw website ook laat afhangen van het feit of jouw website mobiel vriendelijk is of niet. Wij hebben er uiteraard voor gezorgd dat een dibbadoo website hiervoor is geoptimaliseerd.

Vooruitblik 2016

Ook in het nieuwe jaar zal Google voortdurend updates doorvoeren en ook hoogstwaarschijnlijk nieuwe signalen toevoegen aan het algoritme. Wij volgen de ontwikkelingen nauwlettend en houden je natuurlijk op de hoogte!