Waarom Google AdWords inzetten?
Adwords, what’s in it for me?
Veel kleine ondernemers kwalificeren Google Adwords, het betaald adverteren in Google, als duur en ingewikkeld. Zonde! Adwords kan juist zeer waardevol zijn voor ondernemers die snel, doelgericht en lokaal willen adverteren. Voordeel van deze manier van adverteren is dat je alleen betaalt als er op je advertentie wordt geklikt. Met andere woorden: je betaalt pas als je advertentie aanslaat. Een succesvolle advertentiestart die je bedrijf een duw in de goede richting geeft, kan bijvoorbeeld al vanaf 10 euro per dag. Maar dan moet je Adwords wel op de juiste manier gebruiken.
Adverteren in het zoeknetwerk
Google Adwords biedt de mogelijkheid om te adverteren in het zoeknetwerk en/of het displaynetwerk. Het zoeknetwerk bestaat uit Google Zoeken, Maps, Shopping en sites van zoekpartners. Het displaynetwerk bestaat uit Google websites als You Tube en Gmail, maar ook uit partnersites waarop bijvoorbeeld met een afbeelding kan worden geadverteerd. Het zoeknetwerk is voor ondernemers die een bepaald product of dienst aanbieden in eerste instantie de beste manier om in te adverteren.
Hoe werkt het?
Google Adwords is in feite een online veiling. Adverteerders bieden op zoekwoorden met als doel om een advertentie te laten zien. Adverteerders stellen hierbij een maximum bedrag per dag en per klik in. Een Google Adwords-account bestaat uit een of meerdere campagnes met een of meerdere advertentiegroepen. Elke advertentiegroep bevat een of meerdere advertenties en zoekwoorden. Of je voor meerdere campagnes en advertentiegroepen gaat, hangt af van je product of dienst, je budget en het doel. Zeker is dat een goede en duidelijke structuur van je campagne bijdraagt aan een succesvolle campagne. Dibbadoo kan je helpen om je advertentie zo lonend mogelijk te maken. Google heeft daarnaast een handig hulpmiddel ontwikkeld voor het vinden van relevante zoekwoorden voor Adwords advertenties: de Keyword Planner, te vinden op de website van Google Adwords.
Keywords
Het bepalen van keywords is heel belangrijk. Hoe breder en algemener je keywords, des te slechter is de kwaliteit van je kliks. Een goed voorbeeld hiervan is het keyword wandelen. Wat zoekt iemand die op ‘wandelen’ googeld? Een bepaalde wandelroute? Of nieuwe wandelschoenen? Belangrijk is verder dat Google Adwords wordt gekoppeld aan Google Analytics. Met dit programma kan je zien waar bezoekers van je website vandaan komen en hoe zij op je website navigeren.
Doelgericht adverteren
Stel: je bent zelfstandig advocaat in Amsterdam en gespecialiseerd in rechtshulp bij ongevallen. Voor deze dienst kan je met Google Adwords zeer gericht adverteren op deze specifieke dienst en in deze specifieke regio. Je wilt bijvoorbeeld dat je advertentie zichtbaar wordt voor mensen die in Google zoeken op ‘rechtshulp’ in combinatie met ‘ongeluk’ en ‘Amsterdam’. Pas op het moment dat de zoeker op de advertentie klikt, ga je betalen. In dit stadium is het al duidelijk dat degene die in Google zoekt in de doelgroep past en een potentiële klant van je is. Hij is niet alleen op zoek naar een advocaat, maar naar een advocaat die gespecialiseerd is in rechtshulp bij ongelukken in of rondom Amsterdam. Een klik via de advertentie naar je website is dan snel gemaakt. Met Google AdWords bereik je de juiste mensen op het juiste moment.
Het startpunt is een goede website
Adverteren via Google Adwords begint bij een goede website. Zonder een duidelijke en overzichtelijke website ben je nergens. Laatste tip voor het adverteren via Google Adwords: stuur je kliks niet naar je homepage. Deze pagina is vaak te breed en algemeen opgezet en je wilt potentiële klanten juist naar een zo specifiek mogelijke pagina sturen. De eigenaar van een schoonheidssalon kan binnen een Adwords-campagne bijvoorbeeld meerdere advertenties maken voor verschillende schoonheidsbehandelingen waarbij de bezoeker na een klik direct op de goede pagina binnen de website komt. Wil je ook adverteren via Adwords of heb je vragen? Neem contact met ons op. Dibbadoo kan je zowel helpen bij het maken van een leesbare en duidelijke website als bij het adverteren via Google Adwords.
Mocht je graag meer willen weten over Google AdWords dan kun je natuurlijk altijd vrijblijvend advies aanvragen.